آی سی98 » آموزش ساخت کیت فلزیاب کاربردی مناسب برای کاوش سکه

آموزش ساخت کیت فلزیاب کاربردی مناسب برای کاوش سکه

در صورتیکه به دنبال یک کیت فلزیاب ساده و در عین حال کاربردی جهت کاوش سکه های قدیمی در خاک هستید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب همراه آی سی98 باشید.

در این آموزش قصد داریم توسط تراشه تایمر 555 یک فلزیاب ساده، اما کاربردی بسازیم. هزینه ساخت این دستگاه فلزیاب بسیار کم است و تمامی قطعات آن در بازار ایران به راحتی یافت و حتی می توانید با کمی جستجو در گوگل نیز تمامی این قطعات را به صورت آنلاین از فروشگاه های قطعات الکترونیکی خریداری کنید.

نقشه شماتیک کیت فلزیاب سکه یاب

نقشه شماتیک کیت فلزیاب سکه یاب

لیست قطعات مورد نیاز جهت ساخت کیت فلزیاب سکه یاب

:: مقاومت R1 مقدار 1 کیلو اهم

:: مقاومت R2 مقدار 100 کیلو اهم

:: مقاومت R3 یک مقدار انتخابی بین 470 الی 680 اهم

:: مقاومت R4 یک مقدار انتخابی بین 2 الی 2.2 مگا اهم

:: مقاومت R5 مقدار 10 کیلو اهم

:: پتانسیومتر R6 مقدار 100 کیلو اهم

:: پتانسیومتر R7 مقدار 500 کیلو اهم

:: پتانسیومتر R8 مقدار 15 یا 20 کیلو اهم

:: خازن C1 از نوع عدسی (سرامیکی) با مقدار 10 نانو فاراد

:: خازن C2 از نوع عدسی (سرامیکی) با مقدار 2.7 نانو فاراد

:: خازن C3 از نوع الکترولیتی با مقدار 100 میکرو فاراد و ولتاژ کاری 16 ولت

:: خازن C4 از نوع الکترولیتی با مقدار 470 میکرو فاراد و ولتاژ کاری 16 ولت

:: ترانزیستور VT1 از نوع NPN با شماره KT3102EM یا BC538 یا BC548B

:: آی سی های DD1 و DD2 نوع تایمر با شماره NE555

:: بلندگو BA1 با مقدار 64 اهم و توان کمتر از 0.5 وات

:: کلید تک پل کوچک SA1 مدل تک حالته

:: باتری کتابی 9 ولتی

مشخصات و نحوه ساخت سیم پیچ جستجوگر یا همان لوپ کیت فلزیاب سکه یاب

برای ساخت سیم پیچ جستجوگر این مدار فلزیاب، سیم مسی روکشدار با ضخامت 0.7 میلی متر تهیه نمایید و تعداد 25 دور به صورت یک دایره با قطر 15.5 سانتی متر بپیچید و در نهایت پس از اتمام کار سیم پیچ را با یک چسب برق نوار پیچ کنید. لازم به ذکر است شما باید دو سیم پیچ به صورت مجزا به همین شکل بپیچید. یکی از سیم پیچ ها مطابق با نقشه شماتیک به محل RX و سیم پیچ دوم به محل TX متصل می شود. در پایان مطابق تصاویر زیر سیم پیچ ها را بر روی یکدیگر قرار دهید.

لوپ کیت فلزیاب سکه یاب

شما عزیزان می توانید در ایران سیم مسی یا همان سیم لاکی را از تعمیر کنندگان موتورهای الکتریکی یا سیم پیچی های موتورهای الکتریکی تهیه فرمایید.

توجه: جهت بهبود عملکرد مدار فلزیاب و کاهش حجم فرکانس های مزاحم و نویزهای محیط می توانید پس از اتمام عملیات سیم پیچی بجای نوار پیچ کردن سیم پیچ با چسب برق از چسب آلومینیومی استفاده کنید.

ویدیو آزمایش کیت فلزیاب سکه یاب




Related Posts

6 thoughts on “آموزش ساخت کیت فلزیاب کاربردی مناسب برای کاوش سکه

  1. سلام من باالکترونیک اشنا هستم دوتا دستگاه حرفه ای بسیا خب هم دارمالبت اصلا کار نمیکنن چون نیازی بهش ندارم اما برای سرگرمی تو سایتهای مختلف میچرخم مدارهای زیادی هم گرفتم ومحض اطمینان ساختنشون که بجز یکشون مابقی کار نمیکنن که البته تعجبی نداره امیدوارم اینکه شنا گذاشتین کار بکنه چون که دارم دنبال یه وسیله خوب وجعم وجور ، سبک، با قابلیت حمل وجابجایی راحت میگردم جهت سرمایه گذاری .

  2. سلام جان بچه هاتون عزیزاتون این مدارها که گذاشتید واقعی هستن؟ من دوتاشون رو درست کردم مخصوصا سکه یاب با آی سی ۵۵۵ درست میشه اصلا کار نمیکنه دقیق بستم کلی هزینه خرید قطعات دادم

    1. با سلام و درود
      بله تمامی موجود در سایت کاملا عملی هستند، اما باید توجه داشته باشید، این مدار یک مدار فلزیاب بسیار ساده است که در دسته مدارات فلزیاب سرگمی دسته بندی می شود و توسط آن می توانید سکه های فلزی را در عمق چند سانتی متری خاک کاوش کنید، پس نباید از آن انتظار عملکرد یک فلزیاب کاربردی جهت کاوش را داشته باشید.

    2. داداش قطعات شما فیکه که خریدید من به این نتیجه رسیدم منم مثل شما هر چی درست میکردم کار نمی‌کرد و در آخر فهمیدم قطعاتی که میگفتن اصله اونا هم فیک بود مثلا شما آی سی NE555 رو چند میخری فکر کنم ۱۰ تا ۱۵ هزار تومن درسته ؟ در صورتی که اورجینالش اصلی اصلی ۶۵۰۰۰ هزار تومن داداشم نه تنها این بلکه کلیه قطعات قیمت بالایی دارن نه این قیمت کم

    1. با سلام و احترام
      تغییر تعداد دور سیم پیچ نمی تواند به افزایش عمق مدارات فلزیاب کمک کند بلکه بلعکس شما با تغییر تعداد دور سیم پیچ باعث تغییر میزان مقاومت و ظرفیت سیم پیچ می شوید که می تواند باعث عملکرد ضعیف مدار و یا صدمه دیدن آن شود. لطفا توجه داشته باشید تعداد دور و سطح مقطع یک سیم پیچ بر اساس میزان مقاومت نهایی و ظرفیت سیم پیچ تعیین می شود و این مقادیر را مدار فلزیاب و نوع طراحی آن تعیین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *