دستگاه فلزیاب قدرتمند و حرفه ای IC98 نحوه انتخاب فرکانس مناسب در هنگام کاوش با دستگاه‌ فلزیاب
تاثیر انتخاب فرکانس در عملکرد دستگاه فلزیاب

نحوه انتخاب فرکانس مناسب در هنگام کاوش با دستگاه‌ فلزیاب

یکی از عوامل تاثیرگذار در عمق کاوش و میزان حساسیت یک دستگاه فلزیاب به ذرات و املاح رسانا خاک، تعیین مقدار مناسب فرکانس (Frequency) فلزیاب در هنگام کاوش است. در برخی از موارد تغییر فرکانس به مقدار 1Hz هرتز، می تواند در میزان نویزپذیری و پایداری دستگاه فلزیاب موثر باشد.

اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم، با انتخاب مقدار فرکانس در تنظیمات دستگاه، شما تعیین می کنید که فلزیاب شما در طی یک ثانیه چه تعداد پالس را از طریق لوپ یا سیم‌پیچ جستجوگر به سمت زمین پرتاپ کند. به عنوان مثال زمانیکه شما مقدار فرکانس را در تنظیمات فلزیاب بر روی عدد 200Hz هرتز تنظیم می کنید، به این معنا است که دستگاه فلزیاب شما در هر ثانیه 200 پالس از طریق لوپ یا همان سیم‌پیچ تولید و به سمت زمین پرتاپ می کند.

تاثیر انتخاب فرکانس پایین در عملکرد دستگاه فلزیاب

در فلزیاب‌های پالسی انتخاب فرکانس‌های پایین یا کمتر از 100Hz هرتز می تواند باعث افزایش نفوذ پذیری فرکانس در خاک و همچنین کاهش حساسیت دستگاه فلزیاب به فلزات کوچک‌تر شود.

⊕ مزایای استفاده از فرکانس پایین

  1. افزایش عمق کاوش دستگاه فلزیاب
  2. کاهش حساسیت دستگاه فلزیاب به املاح و ذرات رسانا موجود در خاک

⊗ معایب استفاده از فرکانس پایین

  1. کاهش سرعت تشخیص و سنس دستگاه فلزیاب
  2. حساسیت کمتر به اجسام فلزی کوچک و در نتیجه کاهش عمق کاوش دستگاه فلزیاب در آشکار سازی فلزات کوچک‌تر

تاثیر انتخاب فرکانس بالا در عملکرد دستگاه فلزیاب

در فلزیاب‌های پالسی انتخاب فرکانس‌های بالا یا بیشتر از 300Hz هرتز می تواند باعث افزایش سرعت تشخیص یا سنس فلزات شود و همچنین دستگاه فلزیاب قادر به تشخیص فلزات کوچک‌تر در عمق بیشتری است. اما از طرفی این موضوع می تواند باعث کاهش میزان پایداری به خصوص در خاک‌هایی با درصد سیلیس بالا شود.

⊕ مزایای استفاده از فرکانس بالا

  1. افزایش عمق کاوش دستگاه فلزیاب در تشخیص فلزات کوچک
  2. افزایش سرعت سنس و تشخیص فلزات در حین کاوش

⊗ معایب استفاده از فرکانس بالا

  1. کاهش پایداری و دقت دستگاه فلزیاب در هنگام کاوش
  2. افزایش میزان جریان مصرفی دستگاه و در نتیجه خالی شدن سریع‌تر شارژ باتری دستگاه فلزیاب

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات و بررسی‌های شکل گرفته در بالا، می توان نتیجه گرفت انتخاب فرکانس مناسب می تواند تاثیر بسیار زیادی در میزان نویز پذیری دستگاه فلزیاب شما داشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد می شود میزان فرکانس کاری دستگاه فلزیاب را بر روی بازه 100Hz الی 300Hz هرتز تنظیم نمایید تا هم پایداری دستگاه فلزیاب در حین کاوش حفظ شود و هم عمق تشخیص فلزات کوچک‌تر و همچنین سرعت سنس دستگاه در بهترین حد ممکن قرار گیرد.