دستگاه فلزیاب قدرتمند و حرفه ای IC98 مفهوم پهنای پالس در دستگاه فلزیاب

مفهوم پهنای پالس در دستگاه فلزیاب

آیتم PWM (پهنای پالس مدولاسیون) در یک دستگاه فلزیاب به صورت مستقیم، تعیین کننده مقدار قدرت فرکانس تولید شده توسط فلزیاب می باشد. واحد Pulse-width modulation بر حسب میکرو ثانیه (μS) می باشد.

یک مثال ساده برای درک بهتر فرکانس و پهنای پالس مدولاسیون

فرض کنید می خواهیم، کلید برق یک لامپ را در یک ثانیه تعداد 5 بار روشن و خاموش کنیم و در ادامه تصمیم داریم هر بار که کلید را در وضعیت روشن قرار می دهیم، دقیقا 100 میکروثانیه صبر کنیم و سپس کلید را بر روی وضعیت خاموش قرار دهیم. در این مثال فرکانس ما عدد 5 است که همان تعداد دفعات خاموش و روشن شدن لامپ در یک ثانیه می باشد و پهنای پالس ما عدد 100 میکروثانیه است یعنی همان زمان روشن بودن لامپ در هر بار که کلید در وضعیت وصل قرار می گیرد.

مثال بالا ساده ترین بیان برای آشنایی با فرکانس و پهنای پالس مدولاسیون (PWM) می باشد. در مثال بالا اگر توجه کنید ما هر چقدر زمان PWM را افزایش دهیم، لامپ مدت زمان بیشتری در وضعیت روشن قرار می گیرد، که این موضوع سبب افزایش توان فرکانس تولید شده می شود.

پهنای پالس مدولاسیون

کاربرد آیتم PWM در دستگاه فلزیاب

آیتم PWM را فقط می توان تنها در تنظیمات دستگاه های فلزیاب حرفه ای یافت و با کمک این آیتم می توانید فلزیاب خود را به صورت اختصاصی برای کار با انواع سایز لوپ، منطبق کنید تا بهترین عملکرد و عمق کاوش را بسته به نوع خاک منطقه در دستگاه فلزیاب خود در حین کاوش داشته باشید.

تنظیم مقدار این آیتم رابطه مستقیم با سایز لوپ فلزیاب، ظرفیت و اهم سیم پیچ لوپ، بزرگ یا کوچک بودن سطح هدف و همچنین نوع خاک منطقه مورد نظر جهت کاوش دارد. پس برای یافتن مقدار مناسب برای این گزینه باید کمی زمان صرف کنید و با آزمایش و خطا در محیط واقعی، تجربه خود را افزایش دهید تا بتوانید از فلزیاب خود یک نتیجه مطلوب بگیرید.

تاثیر انتخاب PWM بالا در عملکرد دستگاه فلزیاب

اگر شما جزوء آن دسته افرادی هستید که علاقه زیادی به کاوش با لوپ های یک متری و بزرگ دارید و دوست دارید عمق کاوش بیشتری داشته باشید پس میزان پهنای پالس دستگاه خود را در تنظیمات بالا ببرید. البته باید توجه داشته باشید با افزایش مقدار پهنای پالس، میزان توان فرکانس تولیدی بیشتر می شود و به همین دلیل میزان مصرف انرژی الکتریکی دستگاه فلزیاب نیز افزایش پیدا می کند و در نتیجه شارژ باتری دستگاه نیز سریع‌تر تخلیه می شود.

تنظیم مقدار پهنای پالس بالا در لوپ هایی با سایز بزرگ که هدف یافتن اجسام بزرگ در عمق های بالاتر است می تواند یک انتخاب خوب باشد. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید هرچقدر میزان پهنای پالس را افزایش دهید حساسیت فلزیاب شما به اجسام کوچک کمتر می شود. پیشنهاد می شود برای یافتن اهداف بزرگ با لوپ های بزرگتر از 45 سانتی متر  میزان PWM را بسته به مقاومت سیم پیچ و اندازه لوپ مورد استفاده بین مقادیر 150 الی 250 میکرو ثانیه تنظیم نمایید.

هشدار: لطفا توجه داشته باشید، افزایش بیش از اندازه میزان PWM باعث زیاد شدن جریان مصرفی دستگاه و در نتیجه گرم شدن بیشتر قطعات الکترونیکی دستگاه خواهد شد که این موضوع می تواند در استفاده های طولانی مدت، سبب آسیب رسیدن و یا خرابی دستگاه فلزیاب شود.

تاثیر انتخاب PWM پایین در عملکرد دستگاه فلزیاب

خیلی از افراد از دستگاه های فلزیاب جهت سکه یابی استفاده می کنند و به دنبال اهداف کوچک در عمق های کم خاک هستند. معمولا این افراد از لوپ های کوچک با قطر 20 الی 30 سانتی متری برای کاوش استفاده می کنند. اگر شما نیز جزوء این افراد هستید پس میزان PWM دستگاه خود را در تنظیمات پایین ببرید.

به طور کلی پهنای پالس پایین برای کار کردن با لوپ های کوچک و یا لوپ هایی که دارای اهم کمتری هستند مناسب است. پیشنهاد می شود برای اهداف سکه یابی با لوپ های کوچکتر از 30 سانتی متر میزان پهنای پالس را بسته به مقدار مقاومت سیم پیچ و اندازه لوپ بین بازه 120 الی 160 میکرو ثانیه تنظیم نمایید.