نقشه فلزیاب حرفه ای و قوی VLF مدل GD-1190

نقشه فلزیاب حرفه ای و قوی VLF مدل GD-1190

توجه: مدار ارائه شده در این بخش، از نسخه ترجمه شده مدارات موجود در مجلات الکترونیکی انگلیسی زبان گردآوری شده است، لذا از آنجاکه این مدار به صورت عملی توسط آی‌سی98 تست و بررسی نشده است، به همین جهت وب سایت آی‌سی98 نمی تواند صحت عملکرد آنرا تایید یا رد نماید.

هر فلز داخل زمین فرکانسی از خود پخش می کند که دستگاه فلزیاب این فرکانس را دریافت کرده و شناسایی می کند. فلز داخل زمین هر چقدر کوچکتر باشد فرکانس کمتری از خود پخش می کند و فلزیاب دچار خطا می شود. موقع استفاده از این نوع فلزیاب باید خیلی آرام دیسک و یا لوپ را حمل کرد چون فرکانس به درستی به دستگاه نمی رسد و ردصد خطای دستگاه بالا می رود.

با توجه به پیشرفت روز افزون صنعت ساخت فلزیاب ها و کاربردهای متنوع آن ها در رشته ها و علوم گوناگون، هر فلزیاب با تکنولوژی ساخت منحصر به فرد خود ارائه می شود. در این مطلب به معرفی یک کیت فلزیاب قوی از نوع VLF می پردازیم.

نقشه شماتیک مدار فلزیاب VLF مدل GR-1190

نقشه شماتیک مدار فلزیاب VLF مدل GR-1190

لیست قطعات مورد نیاز جهت ساخت دستگاه فلزیاب VLF

مقاومت ها

:: تمامی مقاومت ها از نوع معمولی با توان 1/4 وات و تلرانس 5 درصد هستند و مقدار آن ها در نقشه فلزیاب بالا درج شده است.

خازن ها

:: مقدار تمامی خازن ها در نقشه فلزیاب بالا در کنار قطعه درج شده است، لطفا توجه داشته باشید واحد تمامی مقادیر خازن ها بر حسب میکروفاراد نوشته شده است.

آی سی ها

:: تراشه IC1 با شماره LF211

:: تراشه IC2 با شماره LM2902

:: تراشه IC3 با شماره CA3130

:: تراشه IC4 با شماره CD4011

:: تراشه IC5 با شماره CD4024

ترانزیستورها

:: ترانزیستور Q1 از نوع JFET با شماره 2N4117

:: ترانزیستور Q2 و Q4 از نوع NPN با شماره MPSA20

:: ترانزیستور Q3 و Q6 از نوع PNP با شماره MPSA55

:: ترانزیستور Q5 از نوع NPN Darlington با شماره MPSA13

دیودها

:: دیود D1 با شماره MV2110

:: دیود زنر D2 و D3 با شماره 1N5230B (ولتاژ 4.7 ولت و توان 0.5 وات)

:: دیود D1 با شماره 1N4149 یا 1N4148

مشخصات سیم پیچ های جستجوگر یا لوپ فلزیاب

سیم پیچ جستجوگر این مدار فلزیاب دارای ظرفیت 580 میکرو هانری می باشد. برای ساخت آن باید، سیم مسی روکشدار با ضخامت 0.8 میلی متر تهیه نمایید و تعداد 18 دور به صورت یک دایره با قطر 45 سانتی متر بپیچید و در نهایت پس از اتمام کار سیم پیچ را با یک چسب برق نوار پیچ کنید. شما عزیزان می توانید در ایران سیم مسی یا همان سیم لاکی را از تعمیر کنندگان موتورهای الکتریکی یا سیم پیچی های موتورهای الکتریکی تهیه فرمایید.

Related Posts

5 thoughts on “نقشه فلزیاب حرفه ای و قوی VLF مدل GD-1190

  1. با عرض سلام و احترام . با تشکر از مطالب مفید سایت. چند تا سوال داشتم:
    1- آیا میتوان این سیستم را به کانداکتیویتی متر یا رسانایی سنج خاک تبدیل کرد؟ مثالاً تا عمق یک متر سانایی خاک را بدون تماس با زمین اندازه گیری کند؟
    2-آیا مدار سیستمی برای ارسال جریان به زمین و اندازه گیری ولتاژ دریافتی از زمین را در فاصله چند صد متری موجود دارید؟ یا قابل طراحی است؟ (البته باید پتانسیل خودزا در زمین خنثی شود و همچنین نیوز حاصل از برق 50 هزتز شهری هم خنثی شود). در این سیستم جریان با استفاده از دو رشته سیم و دو عدد الکترود متصل به سیمها به زمین ارسال میشود و پتانسیل دریافتی از زمین نیز با استفاده از دو عدد الکترود و دو رشته سیم وصل شده به الکترودها اندازه گیری میشود.

    1. با سلام و احترام
      این مدارات کاربردی برای کاربری مورد نظر شما ندارد، چراکه امکان تشخیص ذرات رسانا و یا فلزات کوچک توسط اینگونه مدارات فلزیاب، وجود ندارد.

    1. با سلام و احترام
      لطفا سوال خود را در همین قسمت مطرح فرمایید، به دلیل کمبود زمان دایرکت های اینستاگرام خیلی دیر به دیر بررسی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *